Manuell fokus

Manuell fokus

Inläggav fmil87 sön 20 jul 2008, 19:48

Har nyligen köpt canons eos 400D, med tillhörande objektivet EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II.
Kollade lite på "nattfoto" och ville testa detta. Men kunde inte ta med autofokus utan fick ställa in manuelltfokus. Fick då ingen vidare skärpa på bilderna och undrar därmed hur man gör för att få till detta. Känner mig helt enklet lite vilsen i den funktionen. någon som har något bra svar?
fmil87

Re: Manuelfokus

Inläggav dloow sön 20 jul 2008, 20:36

Var det nattfotobilderna som länkades här på forumet? Jag tog i alla fall lite bilder förra veckan. Nej du kan inte använda autofokus när det är så mörkt. Du behöver ställa in på manuellt fokus och sedan använda manuellt läge. Det gäller att få in ljus och då måste du ha lång slutartid (4 s och ända upp till kanske 30 s beroende på hur mörkt det är). Då gäller det att ha stativ, annars är det helt omöjligt att hålla kameran tillräckligt stilla. Bländaren får man också experimentera fram lite.
dloow

Re: Manuell fokus

Inläggav admin sön 20 jul 2008, 21:36

Tråd flyttad till Kväll/Nattfoto.

/Admin
admin
Webbplatsadministratör

Inläggav fmil87 mån 21 jul 2008, 17:39

Bild
Bild

Hade stativ och lång slutartid, det jag framförallt syftade på var att jag inte fick någon skärpa på föremålen. Som man ser på bilderna över. Fick som du säger gå över till manuellt fokus.
På kalmar slott använde jag inställningarna:
Slutartid: 15 s
AV: 5.0
ISO : 100

är som sagt lite nybörjare med kameran, så man vill testa allt möjligt.
fmil87

Inläggav Rickard mån 21 jul 2008, 17:49

Känns det som du trodde att du skruvade ill skärpan rätt när du var ute och fotogaferade eller vad det för svårt att göra det manuellt? Och har du provat att köra manuellt i dagsljus någongång, hur blir resultatet då?

Ju högre bländartal (Du skriver AV) desto mer blir i fokus. Alltså om du kör med t.ex. bländare 11 i stället för 5 så är det lite mindre noga att fokus är på exakt rätt ställe.
Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav camilla tor 07 okt 2010, 10:38

Gör ett nytt försök med mindre bländare. Då får du precis som Ricke tipsade om större skärpedjup soch det är lättare att få till fokuseringen. Samt får du "stjärnformer" på ljuspunkterna vilket brukar bli najs. Stativ är ett måste. Likaså behövs en trådutlösare eller att du ställer in självutlösaren i kameran. För när du kör nattfoto behövs låånga slutartider och minsta lilla skak märks av. Det lilla skka som blir av att du trycker ned avtryckaren kan räcka för att sabba bilden. Se till att stativet är nedtyngd ordentligt. Häng din ryggsäck eller en tyngd på det så det står stabilt även om det blåser. Lycka till!
camilla

Inläggav camilla fre 08 okt 2010, 19:54

natt-1.jpg
(259.75 KiB) Nerladdad 169 gånger

Här är en bild med dessa inställningar:
Brännvidd:
35 mm
Manuellt läge:
iso 100
f/16
3,2 sek
Manuell fokus

Rätt tråkig bild men la upp den för att visa vad jag menade med att lampor blir stjärnljus. Kolla på tex rödljusen. Bilarna blir bara sträck.
camilla

Återgå till Kväll/Nattfoto