av camilla mån 10 nov 2008, 00:58
Jag läste om detta i utbildningen på högskolan. Eller det var visserligen mer mot bildmanipulation. Men det jag lärde mig då var att de flesta anser att "framkalla" en bild från raw är ingen retuschering så länge du inte ändrar former, tillsätter något eller tar bort något. Alltså att dra i nivåer eller kontraster är ok. Men att sudda ut någon person eller ändra någons hudfärg, ögon etc är manipulerat eftersom du tillsätter färg, tar bort och eller ändrar former.
Jag läste om fotosidans "regler" vad gäller retuscherat, manipulerat eller inte. Tyckte det lät vettigt. Men det finns nog inga specifika regler för vad som är vad.
Själv anser jag att det är retuschering så fort man börjar ändra bilden från hur den ursprungligen borde sett ut vid fotograferingstillfället. Alltså att dra i nivåer för att få till bilden så som du minns att det såg ut på kvällen när du var ute och fotograferade är helt ok. Men troligtvis var personen inte grönhårig och himlen inte gul när du fotade. Och framkallar du den så är det enligt mig retuscherat.