Photomatix

Photomatix

Inläggav Rickard lör 19 jul 2008, 22:53

Photomatix är väl det de flesta använder för HDR. Det är i alla fall en väldigt bra och mycket lätt program att förstå.

Resultatet blir väldigt bra utan att man behöver kunna speciellt mycket. Jag har testat det och är riktigt nöjd med resultatet jag får. Programmet kostar drygt 600:- vilket det allt får vara värt om man vill hålla på med HDR lite mer seriöst. Jag funderar på köp, har bara testat en freeware som lägger in en watermark i bilder, så de går ju inte att använda tyvärr.

Första bilden är 7 olika exponering som är körda genom Photomatix. Den andra bilden är en exponering (alltså en vanlig, icke HDR, bild) som är fixas i Adobe Lightroom.

photomatix-hdrtest.jpg
Bilder gjort i Photomatix av 7 olika exponeringar. Mitt första försök, så resultatet kan säkert göras bättre.
photomatix-hdrtest.jpg (72.29 KiB) Visad 1898 gånger

photomatix-test-1.jpg
Normalexponerad bild. En RAW jag har tagit fram efter bästa förmåga.
photomatix-test-1.jpg (95.83 KiB) Visad 1910 gånger
Användarvisningsbild
Rickard

Re: Photomatix

Inläggav camilla sön 20 jul 2008, 20:06

Jag anser, även vad gäller din hdr-bild här, att de ofta är för "softade". Att skärpan inte riktigt finns med. Jag har sett det på fler hdr-bilder tidigare och tycker att din bild här är likadan. Jag föredrar faktiskt din raw-bild framför hdr-bilden om jag ska vara ärlig. Visst är hdr-bilden grym med sina detaljer i himlen och i vattnet och i de mörkare partierna, men avsaknaden av skärpan som leder till den lite softade känslan gillar jag inte. Däremot har du underbar skärpa i den andra bilden. Hur kommer det sig att de ofta blir så softat med hdr? Har det att göra med programmet man använder sig av? Eller har det att göra med att kontrasten mellan ljust och mörkt inte är lika stor?
camilla

Inläggav Rickard sön 20 jul 2008, 20:10

Jag håller verkligen med dig att HDR-bilder brukar kännas softa. Och väldigt många brukar se riktigt konstiga ut till och med.

Håller också med att RAW-bilder ser bra ut. Det är mycket skarpare och bättre tryck i. Det var nog inget bra exempel. Titta i artikeln jag skrev på kameraväskans fotoskola om HDR. Där är det bättre exempelbilder som tydligare visar när HDR är bra.
Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav artcore tis 22 jul 2008, 23:11

Jätte bra exempel bild på vad en HDR bild är bra till i artikeln... (genom fönstert and so on and so on....)
dra ned "streght" lite så får du mer "raw" kännsla i bilden.. men fortfarande ljusflödet...
artcore

Återgå till HDR