Stativ?

Stativ?

Inläggav ktd sön 17 aug 2008, 20:32

Jag ska köpa ett stativ (3-ben) hade jag tänkt men vill inte lägga allt för mycket på det. Helst inte över 2000:- inkl. huvud...
Jag har klämt och känt på ett par enklare men dom känns svajiga och inte fullt så gedigna som jag önskar.
Har någon tips på något stativ jag ska kika på?
ktd

Re: Stativ?

Inläggav artcore sön 24 aug 2008, 11:50

har också spanat på enheldel stativ, säkert gått igenom ett 20 tal samanlagt, men bara ett fåtal som tilltalar mig överhuvud taget.
känns ofta som om det är glapp i "halsen".
förstår inte riktigt marknaden på stativ. har blivit någon hets att göra så lätta stativ som möjligt... benen typ böjer sig i leder och benen när man försöker hålla dem stilla

försöker plåta endel HDR med blandade resultat, just pga dåligt stativ. dem bästa bilder jag tagit har varit ifrån breda räcken på trappor och liknande.

hittar du något lämpligt stativ som inte tömmer plånboken helt så skrik till!
artcore

Inläggav ktd fre 29 aug 2008, 11:11

Jag åkte till NetOnNet och skulle köpa ett UV-filter (objektivskydd) till mitt nya 50 1,8 II-objektiv och passade på att köpa ett stativ.
Det blev ett Velbon DF-60/F för 599:-.

Själva stativet tycker jag känns helt OK och är stabilt men huvudet är i plast och känns inte alls gediget men för dom pengarna funkar det över förväntan
för mina behov just nu. Skulle jag ut i skog eller resa utan bil så tror jag inte att jag skulle våga lite på att plasthuvudet håller.
Men med det här stativet kan jag utvärdera vad jag vill ha ut av ett stativ och köpa ett "riktigt" senare om behoven skulle ändras.
ktd

Inläggav primoliv mån 08 feb 2010, 00:52

Hej!
Själv har jag ett gammalt stativ som får duga så länge...Men har läst mycket recensioner och då har Manfrotto stativen legat bäst! Det har dom oxå på Net ocn Net såg jag när jag följde länken här ovan.... Tänk på att det ska vara stabilt,gärna med "kulled" ( har ej jag och håller på bli tokig!) gärna vattenpass...Ja och att det "orkar" bära upp din kamera ...kan vara bra att tänka på att det finns möjlighet att hänga upp sin väska som stabilisering under(mellan) själva stativ benen.... ja det var lite tips från mig...

lycka till med letandet, och du kommer finna stativ som en helt underbar hjälp! ( ja om du inte redan har provat förståss!)

//TM
Användarvisningsbild
primoliv

Återgå till Tillbehör