Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Inläggav Rickard fre 27 jun 2008, 18:45

Jag har haft svårt för tredjepartstillverkare. Fotograferar med Canons digiala systemkameror och det är inte gratis med bra objektiv. Tamrons 70-200/2,8 har fått mig at ändra uppfattning. Det är ett underbart objektiv.

Objektivet kräver lite omställning om man är vad med Canons objektiv som jag är. Zoom går åt fel håll. Inställning mellan AF och MF gör man genom att skjuta fokusringen framåt eller bakåt. Det störde mig till en början, men nu ser jag det som en genial lösning. Den lilla knapp som brukar sitta på objektiven går ju inte att hitta när man måste panikändra (händer mig ofta). Fokusringen på Tamrons 70-200/2,8 är gigantisk och är väldigt lätta att hitta.

Positivt: Bländare 2.8, Skarpt ändra ut i kanterna vid störtsa bländaren, Bra närgräns
Negativt: Tungt

Objektivet kan användas vid alla typer av aktiviter utomhus eller i större lokaler. Det är perfekt för porträtt, konserter och djurfotografering.

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro kan jag verkligen rekommendera.

Zoombild. Hela bilden är tagen vid 70mm och inom den röda ramen är 200mm.
tamron70-200.jpg
(234.3 KiB) Nerladdad 813 gånger
Användarvisningsbild
Rickard

Re: Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Inläggav erikmandersson fre 05 sep 2008, 15:28

Objektivet har ju fått en hel del strålande kritik, inte minst på Cyberfotos sida. Men det finns även en del testar som klagar på långsam, högljudd och ibland sämre fungerande AF.

Nu när du hunnit testa lite mer, har du ändrat uppfattning om objektivet?
Vad är din uppfattning om gluggens AF?

Någon millisekund hit eller dit anser jag personligen inte spelar någon roll i snabbhet (iaf inte om man i första hand plåtar annat än t.ex. snabba sporter), men gluggar som har svårt att hitta fokus orkar man ju inte med...
erikmandersson

Inläggav Rickard mån 08 sep 2008, 09:25

Har fotograferat en del med objektivet. Dess AF kan jag inte klaga på. Men jag kan hålla med om att den hörs. Så är det ett tyst objektiv man är ute efter kanske man ska leta vidare.

Jag hade (som jag skev ovan) i början svårt för AF/MF-switchen. Men den gillar jag skarp nu. Adrig några problem att hitta vart den sitter om man har lite panik att ändra läge (vilket har hänt flera gånger för mig). Med andra objektiv är den en liten liten knapp man ska hitta. På detta objektiv är hela fokusringen skjutbar för att ställa in AF/MF.
Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav erikmandersson mån 08 sep 2008, 10:03

Tack för svar. Det var ju precis det jag ville höra. Att af fungerar tillfredställande alltså. Ljudnivå hög för all del, men man kan ju inte få allt för den billigare penningen. Huvudsaken är ju i första hand resultatet, dvs. bilderna...

Har lyckats lokalisera en lokal handlare som har gluggen hemma. Blir till att åka å kika, klämma och lyssna då :-)
erikmandersson

Inläggav camilla tor 07 okt 2010, 10:42

Jag tycker nog AF är lite väl långsam i denna optik. Dock helt duglig. Äger i dag ett 28-300L från Canon och där känns skillnaden i AF markant. Då till Canons fördel. Tamron 70-200 känns seg i jämförelse. Men instämmer i bildkvalité. Mycket fin skärpa på tamron.
camilla

Återgå till Tester & Recensioner