av hmoss mån 08 sep 2008, 16:26
För mig finns tre rejäla skäl ...
1) Alla andra alternativ - tiff resp. jpeg i olika kvalitéer - genereras av kamerans inbyggda processor med de parametrar som tillverkaren lagt in där. Den information som CCD eller CMOS-plattan läst in, egentligen hur många fotoner som registrerades av var och en av plattans enskilda celler, används för att generera en bildfil och sedan kastas grundinformationen. Haken är att grundinformationen kan konverteras till bild på en rad olika sätt beroende på hur man vill att tonfördelning och färgkonvertering skall utföras, men i regel erbjuder kameran bara sin egen metod som användaren inte har någon påverkan på.
Exporterar jag däremot rådata och sköter konverteringen till bilddata i min favoritkonverterare så har jag stor påverkansmöjlighet när det gäller resultatet och detta utan att bilderna förlorar i teknisk kvalitet.
2) Det finns goda skäl att tro att konverteringsprogrammen kommer att fortsätta att utvecklas och med rådata sparade kan jag ta upp min fil i kommande versioner och kanske krama ut ännu mer ur mina bilder än vad som kan göra med dagens konverterare. Den tanken är spännande ...
3) Trots att råfilen innehåller mer bilddata än något annat format är den mindre än hälften så stor som en okomprimerad RGB-fil.
//Håkan