Sunny 16

Att exponera rätt utan en ljusmätare är ingen lätt konst. Hur ska man över huvudtaget kunna göra det, kanske du tänker. Det finns en bra tumregler som ger god hjälp, Sunny 16 heter den.

Regeln lyder (fritt översatt): Under en solig dag sätt bländaren till f/16 och slutartiden till det samma som ISO-värdet.

Om du har kameran inställd på ISO 100 och det är helt solkart. Då ställer du in bländaren på 16 och slutartiden på 1/100 (eller så nära det är möjligt).

Är kameran inställd på ISO 200 och det är helt solkart. Då ställer du in bländaren på 16 och slutartiden på 1/200 (eller så nära det är möjligt).

Om det inte är helt klart och soligt ute så kan man kompensera för det enligt tabellen nedan.

Bländare Ljusförhållande Skuggor
f/16 Soligt Skarpa skyggor
f/11 Tunna slöjmoln Mjuka skuggor
f/8 Molnigt Knappt synliga
f/5,6 Mulet Inga

När du lärt dig behärska detta kan du givetvis ändra bländaren eller slutartiden till vad du själv vill. Detta förutsatt att du förstår förhållandet mellan slutartid och bländare, vilket är ganska avancerat.

8 Responses to Sunny 16

  1. Pingback: Kameraväskan.se » Exponera rätt utan ljusmätare

  2. Johan says:

    Tack för tipset. Detta ska jag testa.

  3. D says:

    Jag förstår inte nyttan. När använder man inte ljusmätare?

  4. Rickard says:

    Visst använder man ljusmätare. För mig är Sunny 16 underhållande kuriosa som faktiskt kan vara användbar eftersom det verkligen fungerar.

  5. Ulli says:

    När använder man inte ljusmätare?!?! Ja om man inte har någon till exempel!!!

  6. Pingback: Fotoskola - Sunny 16 – Guide wheel

  7. Anders F. Wester says:

    Sunny 16- regeln är användbar på flera sätt, vid flera tillfällen. Själv lärde jag mig at använda den innan de digitala kamerorna fanns. Då fanns det också analoga kameror utan ljusmätare. Man brukade ha ljusmätare vid sidan av, om man hade en sådan kamera.
    Kameror hade som regel ett ( litet) batteri, men var ofta i huvudsak mekaniska, och om batteriet slutade funka hände det att resten av kameran funkade utmärkt, men inte ljusmätaren. Vidare kunde ljusmätaren pajja.
    Om ljusmätaren är paj, om kameran saknar ljusmätare kan det vara bra att veta någelunda hur man ska exponera i alla fall.

    Det existerar fortfarande analoga kameror, och enligt min mening finns det flera olika anledningar att använda dem fortfarande. ( Men det ska jag inte gå inn på här.)
    Jag vet inte så mycket om digitalkameror så att jag kan uttala mig om hurvida det kan upstå fel på en digital kamera som begränsar sig taill ljusamätaren, men om det gör det så kan man givetvis använda regeln även där.

    Samtidigt så är ju inte det exponeringsmätaren säger en garanti för en bra bild.
    Om du går ut en tidig morgon och ska plåta en solupgång över ett hav, kommer ljusmätarens exponeringsvärde ge en vansinnigt överexponerad bild. kända tekniker för att undgå detta, är att mäta ljuset på ett annat ställe, än det man ska plåta, eller att byta till spotmätning, och fokusera på ett mörkare objekt ute i sjön innan man trycker av. Men det man får vid sådan mätning är inte en absolut rätt, eller välfungerande exponering alla gånger, utan böir snarare upfattas som en tillnärmelse, eller ett förlsag till exponering. det enda du kan göra utöver det är att företa flera provexponeringear, eller använda dig av erfarenheten.
    Det tar lång taid om man ska experimentera sig fram själv till hur man ska exponera i alla olika lägen, och det är ett mödosamt arbete !
    Men med lite teori i backfickan är det lättare. Sunny-16-regeln kan uppfattas som en del av en sådan teori.
    En van fotograf behöver ofta inte ljusmätaren, itan kan säga på förhand hur du ska exponera, för att få ett visst resultat – vilket väder, ochyvilka ljusförhållanden han se´n än har !

    När man har vant sig vid att använda regeln, och kommit så långt att det känns fullkomligt sjävklart att vid strålande sol ska kameran stå på 100ISO , och att 1/100 sek är en bra utgångspunkt ( där blir nämligen nästan alla bilder rimligt frysta, och det tillåter en bländare med rimligt stort skärpedjup), och man vet att man bör ha bl 16, så har man en bra utgångspunkt, man behöver inte titta i kameran för att av göra saken – man kakn välja utgångspunkten genom att titta genom köksfönstret, och därefter behöver man endast finjustera exponeringen inför den aktuella bilden.
    När allt det sitter som berg, och man inte behöver tänka på det mer kommer nästa steg: man ska lära sig vilka olika exponeringsvärden som är ekvivalenta. Dvs. Du ska lära dig att snabbt i huvudet (utan att behöva räkna efter) kunna avgöra vilken bländare du ska använda om du nu tar bilden vid 1/30-dels sekund i stället, om du vill ha in samma ljusmängd i kameran, så att du kan välja på stående fot om du vill ha rörelseoskärpa, eller kort skärpedjup i bilden. ( är det så soligt har du givetvis med dig ett kraftigt gråfilter ut eftersom du avgjort när du sett ut genom fönstret att om du vill ha rörelseoskärpa i en bild i dag, så är det för ljust! )
    Väl van vid hur man väljer grundläggande exponeringsinställning, kan man också gå i detalj med exponeringen.
    OIm du nu har en ”Sunny-16-dag” Så tar man givetvis inte alla bilder på 1/100, bl.16, ISO 100. går man inn under en bro, eller en skogsdunge, blir det mörkare, fotar man ett ljust motiv blir det ljusare. Man ska nu lära sig att avgöra från fall till fall, ungefär hur många exponeringsenheter ( bländarsteg eller tidssteg – på den gamla analoga skalan – den digitala är annorlunda….)brukar ändrar sig exponeringsvärdet, om man ställer sig i ett buskage, eller om det seglar förbi ett litet moln på himelen.
    När man kan allt detta behöver man nästan ingen exponeringsmätare, eftersom man hjar en inbyggd sådan sjálv.
    Man kan i nästan varje situation man kommer ut för säga: Här skall jag ha den, och den bländaren, och denh tiden, därför att det är si eller så ljust, jag står i skuggan, har sidoljus, och eftersom jag önska framhäva just de, eller de sidorna av motivet är det lämligt att över, eller underexponera motivet si eller så många steg.
    Ellerrättare sagt: du har fått en bättre exponeringsmätare eftersom du förstår den bättre, och kan avläsa dem mer exakt. Du kan jämföra den med dihn inre mätare, och om dom säger olika saker kan du oftast avgöra om det beror på att kamerans mätare över driver ljuset pga att den inte mäter det du vill ha mätt, eller om det är för att kameran ser några nyanser av ljuset som du inte kan se själv. ( Det kan låta väldigt omständigt och svårt, men man lär sig det faktiskt förvånansvärt snabbt om man vill ! )
    När man kan det är man en bättre fotograf. Man kan lämna det tekniska bakom sig, och koncentrera sig om att berätta med bilderna i stället för att få dem att fungera. Man behöver inte sitta och jobba en halvtimme i PS med varenda bild för att få den snygg, eftersom det tar någon sekund i kameran. !
    ”Spelar roll, när man ändrar exponeringen i Camera raw” kan man tycka. Men grejen är att man när man kan det dels blir en snabbare fotograf, och dels får fler bra exponeringar. Oftast tänker man nämilgen inte på ljuset engång, utan justerar kameran redan när man lyfter den. Har man den på magen kan man med handen känna om man ändrar den ett eller två steg, och när man ser att ljuset ändrar sig går handen automatiskt mot tids, eller bländarhjulet, och exponeringen är oftast klar redan när man fått kameran till ögat. Missar man ändå något kan man justera det finaste i Camera raw, eller PS till sist.
    och Det finns fler såna här regler som regeln om vilken tid man ska ha vid en viss brännvidd, och regler om den skarpaste bländaren, och saker, men först tillsamman blir dom meningsfulla. Det spelar ingen roll om du vet vilken tid du ska ha till ett 200mm-tele, om du likväl inte förstår att lujusmätaren lurar dig i skidbacken för att det är snö överallt. Du får en fryst slalomåkare, som ¨åar för överexponerad för att bilden ska kunna rädda ändå ! Och det är likgiltigt om du lärt dig ”sunny16″, om du inte vet att du måste höja tiden när du plåtar med tele, man kommer ändå inte kunna se vad motivet föreställer hur välexponerat det änn är. Men vägen dit går steg för steg. Sunny 26” är bara ett sådant steg. Men det är bra !

    Sammanfattningsvis är altså regeln bra
    Om man har en analog kamera utan mätare
    OM mätaren är ur funktion
    När ljusmätaren luras ( digitalt eller analogt)
    När man vill bli en snabbare fotograf
    Om man vill kunna avläsa ljusmätaren mer exakt, och förstå vad den säger
    Som teoretiskt, och pedagogiskt redskap.
    Om man vill ha teknisk stenkoll !

  8. Jonny says:

    @D: När man vill ha en korrekt exponering. Kamerans ljusmätare har ingen aning, den försöker bara göra din mätpunkt till en median ljusmässigt i bilden, vilket inte alltid kanske är så lyckat.

Kommentera